LN-GDE


Status på flyet: FLARM er til kalibrering.

Vårt aller nyeste tilskudd både når det gjelder årsmodell og implementering i klubben. Flyet er av typen Discus 2b, er den aller første i sitt slag i Norge og ble kjøpt splitter nytt sammen med ny Cobra tilhenger i 2003. Den egentlige betegnelsen er Discus 2b(t) der (t) viser at flyet er forberedt for montering av hjemhentingsmotor. Flyet er et av de aller beste i sin klasse og står for mange topplasseringer i internasjonale konkurranser. Flyet setter krav til piloten både med hensyn på ferdigheter og flytid.

Tekniske data:

     
Flytype: Discus 2b Vekt (tom): 240 kg
Vingespenn: 15 m Vekt (max): 525 kg
Lengde: 6,81 m Ballast: Inntil 200 kg vann
Vingeareal:/td> 10,16 m2 Topphastighet: 250 km/h
Vingebelastning: 30,5-51,7 kg/m2 Glidetall: ca 1:45
Produsent: Schemmp-Hirth
Noen bilder (store bilder får du ved å trykke på de små):
 

Her finner du også Flymanual (3,7 Mb, pdf)

John Eirik Laupsa om DE:

Denne smekre standardklassemaskinen er særdeles innbydende å ta frem. Det hele er bare komplett, og jeg takker de som lagde spesifikasjonen på alt fra tilhenger til instrumentering. –Det finnes ikke et eneste ”jalla-punkt”. Å ta flyet ut av hengeren og montere, samt demontering etter flyging, er så enkelt som det kan bli. Alt er på plass og er strøkent! I forhold til forrige generasjon Discus (og ikke minst de fleste andre standard og 15-meter maskiner) har konstruktøren tatt hensyn til at vi som har passert 1,9 meter over havet også bør få lov til å fly. Jeg sitter meget godt i Discus 2! Eneste betjening som sitter vanskelig til for meg, er hjulhåndtaket når hjulet skal inn! Dette er ikke noe problem da jeg er klar over det og prøver meg derfor ikke på å trekke inn hjulet i slepet. Jeg får en merkelig ”vinkel” på armen som gjør at jeg har problem med å få låst hjulet inne kun ved å bruke høyrearmen. Et lite ”dytt” med venstre fikser den saken. –Om jeg er den eneste vet jeg jo ikke……. Discus 2 opplever jeg som så utrolig presis på kontrollene, og etter kun noen få minutters tilvenning vil en pilot med et del timer termikkflyging i loggboken kunne utnytte flyet meget godt. Dette i motsetning til ”storesøstere” med vingespenn på 26,5 m. –Der er det mange av oss som må fly MYE før termikkflygingen blir presis! Manøvrering for øvrig er også helt perfekt. Jeg oppsummerer: En komplett, svært letthåndterlig og innbydende ”pakke” å ta frem, god plass til lange personer (selv om noen kanskje trodde vi skulle fly med hjulet ute). Fantastiske manøvreringsegenskaper.

Thorleif Pedersen om DE:

Med nesten 2 meter mellom underkant fotsåle og topp hode er Discus 2 foreløpig den eneste "hotte" en-seteren jeg får plass i. Uten å ha sammenligningsgrunnlag fra andre tilsvarende fly synes jeg DE er en drøm å fly. Alt ved dette flyet virker gjennomtenkt, enkelt og solid. Montering er ved hjelp av en genial henger og fornuftige tekniske løsninger både enkelt og forståelig. I luften er den utrolig rask og presis og krever nok noe tilvenning før den opereres optimalt. Med typisk Schemmp-Hirth vingeprofil, vinglets og sotet hood er den også ganske tøff å se på. Alt i alt burde dette flyet i seg selv være en kjempeisnpirasjon for alle typer piloter.

Gardermoen seilflyklubb © 2006 Send E-post